Spring til indhold

Midnatsmeteorit flytter ind på Brorfelde Observatorium

Fra lørdag den 9. februar kommer vinterferiens gæster på Brorfelde Observatorium til at kunne se, opleve og røre ved en vaskeægte meteorit.
17.01.2019

På Grønland startede 2019 med et helt usædvanligt syn. Den 3. januar blev Nuuk pludselig kraftigt oplyst af en meteor, der var på vej ned gennem atmosfæren med en ildhale efter sig. Som med andre af sin slags, var den magiske oplevelse kortvarig og efterlod beboerne fascinerede og nysgerrige. Desværre skal man være mere end almindeligt heldig for at finde rester af denne eller dens lige. Ikke desto mindre lover Observatoriet ved Brorfelde meteorit-garanti i forbindelse med åbningen af ny udstilling i vinterferien. Meteoritten skal både kunne ses på og røres ved.

Under en strålende midnatssol
Den indkøbte meteorit er oprindeligt fundet sidst i 1970’erne af den østrigske meteoritjæger Erich Haiderer. ”Jeg fandt meteoritten i det nordlige Lapland under midnatssolens stråler,” siger Erich Haiderer, der også samler på sten fra Mars og månen. ”Det var efter tre dages intens jagt i en sommer, der var så exceptionelt plaget af myg, at jeg stadig har mareridt om det,” fortæller han. Allerede inden han havde udført forskellige test på stenen, var han ikke i tvivl om, at hans anstrengelser endelig havde båret frugt, og at det var en såkaldt jernmeteorit, han havde fundet. Meteoritten havde nemlig nogle ganske specifikke kendetegn, heriblandt en ekstra fin krystalstruktur med helt fine linjer på kryds og tværs. Netop jernmeteoritter er der hidtil primært kun fundet eksemplarer af i netop det område i Lapland, hvor Erich Haiderer befandt sig, samt i Sydvestafrika.

Vækker glæde i både Østrig og Danmark
”Vi glæder os rigtig meget til at vise meteoritten frem for alle vores gæster,” siger leder af Brorfelde Observatorium, Julie K. L. Bouchet. Hun fortæller, at observatoriet i længere tid har været på udkig efter en meteorit, der kunne passe ind i en ny, spændende udstilling, der åbner i vinterferien. Kort før jul lykkedes det på den årlige Mineral-Messe i Hamborg, hvor Erich Haiderer havde en stand. ”Jeg er glad for, at det netop var Brorfelde Observatorium, der købte stenen, og at den nu er dér,” fortæller Erich Haiderer, der afsluttende bemærker, at han er helt sikker på, at meteoritten bringer held med sig. Kort efter Erich Haiderer havde fundet den, slap både han og hans bil nemlig helt uskadte fra et biluheld - vel at mærke med meteoritten som passager i bilen. Om der er noget om heldet, må være op til gæsterne at bedømme. Fra observatoriet lyder det dog, at meteoritten kun havde været få dage på stedet, før den glade nyhed om en større millionbevilling fra Novo Nordisk Fonden til udvikling af et nyt virtuelt observatorium tikkede ind ad brevsprækken.

Kontakt og mere info

Foto-tekst:
Th. leder af Brorfelde Observatorium, Julie K. L. Bouchet og tv. meteoritjæger Erich Haiderer på Mineralmessen i Hamborg. Julie K. L. Bouchet står med et tværsnit af meteoritten. Det vil sige, sådan som den ser ud inden i, mens Erich Haiderer står med den meteorit, som gæsterne kan komme ud og se i vinterferien på Brorfelde Observatorium.

Kontakt
Julie K. L. Bouchet // Leder af Brorfelde Observatorium // 7236 2345 // jubou@holb.dk

Fakta:
Forskellen på en asteroide, meteorit og meteor:
Er vi meget heldige, kan vi her på Jorden finde en meteorit; En sten der er faldet ned fra himlen eller med andre ord, har overlevet turen ned gennem vores atmosfære og er endt på Jorden. Når vi derimod ser et lysende glimt på himlen, et stjerneskud, kaldes det en meteor. En meteor kan være rester fra en Asteroide. Asteroider er altså også ”rumsten” men befinder sig udenfor vores atmosfære i deres eget kredsløb.

Udstillingen på Brorfelde Observatorium hedder ”Jagten på Asteroider” og åbner den 9. februar. Udstillingen kan opleves alle dage i uge 7 og 8 fra kl. 16-20. Herefter vil udstillingen følge Observatoriets øvrige åbningstider.

SE MERE OM VINTERFERIEN HER

Entrépris: voksne (+ 18år) 80kr og børn (4-17 år) 50kr.

Sidst opdateret

17.01.2019