Skoletjeneste

Hvad?

Et besøg på Brorfelde Observatorium består af en blanding af teoretisk viden og eksperimentelle forsøg/øvelser, hvor eleverne er i centrum. Det varer som hovedregel 3 eller 5 timer.

Alle vores undervisningstilbud tager udgangspunkt i de nye færdigheds- og
vidensmål i fagene Natur/Teknologi, Geografi og Fysik/Kemi.

Pris
Prisen er 75,- pr. elev (ingen betaling for undervisere). Betaling for min. 10
personer.

Særligt for skoler i Holbæk Kommune
Holbæk Kommune yder tilskud til kommunens folkeskoler, så besøget er gratis for de første 20 skoleklasser, og ligeledes er transport til/fra Brorfelde
Observatorium gratis med turistbus. Herefter er taksten som angivet ovenfor, og den besøgende skoleklasse må selv sørge for transporten til stedet.

Hvornår?

Undervisningsforløbene kan bookes (tirsdag, onsdag og torsdag) ved at benytte denne formular:

Book et forløb

Hvis du har spørgsmål til vores forløb i skoletjenesten eller særlige ønsker, er du også velkommen til at kontakte vores astrofysiker Michael Lindholm på micli@holb.dk eller på tlf.: 7236 2489. 

Brorfelde Observatorium
Observator Gyldenkernes Vej 11
4340 Tølløse

På rejse i Solsystemet

Tag på en fantastisk rejse rundt i vores eget solsystem mellem planeter, måner og kometer og se og hør mere om, hvad der gemmer sig i kuplerne på observatoriet.

I dette forløb tager vi på en fantasirejse gennem vores solsystem: vi tænder raketten og starter på kanten af vores solsystem, hvorefter vores rejse går mod Solen og til sidst tilbage på Jorden. Undervejs på rejsen får eleverne flere opgaver, som skal løses gennem samarbejde og viden omkring rummet, som omkranser os. Hvis vejret er med os, slutter vi af med at se på solpletter i et af teleskoperne og forundres over hvor små, vi alle er.

Find vej på Brorfelde

Hvordan virker en GPS, og hvordan fandt man vej før kompasset blev opfundet? Prøv om I kan finde vej rundt i bakkerne omkring Brorfelde Observatorium!

Dette er blot nogle af de spørgsmål, som eleverne skal på at svare på ved et GPS løb rundt i det kuperede istidslandskab ved Brorfelde Observatorium.

Eleverne skal samarbejde og i fællesskab finde vej og løse opgaver undervejs.

- Så find vandreskoene frem og send eleverne ud på opdagelse i bakkerne!
Færdigheds- og vidensmål i forløbet (Natur/Teknologi, Geografi)

Da Danmark var under is

Hvorfor ser bakkerne ved Brorfelde ud, som de gør – og hvad kan de fortælle om den sidste istid? Hvad er en gletsjer, og hvilke materialer har den taget med sig til Danmark på sin rejse? Og er vi på vej ind i en ny istid?

Vi starter med en fælles introduktion omkring klima, istid og gletsjerdannelse, og ser på landskabsdannelse i området omkring Brorfelde Observatorium og på, hvordan istiden har påvirket vores mulighed for økonomiske udvinding af ressourcer som sand og grus.Herefter skal eleverne selv bygge deres egen gletsjer. 

Efter frokost sendes eleverne ud på et løb rundt i området, hvor de på en sjov og aktiv måde kan lærer mere om istiden i Danmark, is-fremstød, forskellige typer af sten og ledeblokke mv.

Destination Brorfelde-Mars tur/retur

Har du altid drømt om at planlægge din egen rummission fra start, til vi lander på Mars? - Så er dette forløbet for dig!

I dette forløb skal eleverne selv være med til at planlægge en rummission til Mars og løse problemer undervejs såsom:

Hvordan kommer man til Mars? Hvor kan man lande en rover sikkert?Hvordan sender man signaler fra Jorden og til Mars for at køre sin rover
rundt på overfladen? Hvad der skal til for at sende et menneske til Mars?
Eleverne finder ud af på egen krop, at det kræver samarbejde og masser af eksperimenter for at løse rummissionen med at lande en rover på Mars' overflade uden, at det går galt!

Besøg rumlaboratoriet i værkstedsbygningen

Hør mere om og eksperimentér med, hvordan man sender signaler til en rumstation, måler jordens atmosfære, og hvordan radioteleskopet på Brorfelde Observatorium virker. Besøg det kreative værksted, hvor innovation, simpel programmering og robotteknologi og går hånd i hånd.

I rumlaboratoriet kan eleverne selv være med til at teste ovenstående spørgsmål gennem brugen af littleBits: små elektroniske og programmérbare moduler, der klikkes sammen til prototyper fyldt med læring og sjov. I forløbet skal eleverne samarbejde omkring konstruktion, design og programmering af prototyperne.

Lær mere om littleBits på youtube:

 



Feedback

Sidst opdateret

20.02.2017

Ansvarlig redaktør

Anders Kildebæk